Kartusze i herby | ||
Kartusze są klasycznym elementem dekoracyjnym, powszechnie występującym, ponieważ pozwalają w tradycyjnej, klasycznej formie przedstawić rozmaite treści. Kojarzą się z heraldyką, bo herby rodowe umieszczane są właśnie w kartuszach, naturalnie różnych w różnych okresach historycznych. Motyw ten jest wykorzystywany w ebenistyce w postaci aplik. Także występuje w ramach, koronach i innych sytuacjach. |
|
Kartusz heraldyczny. Lipa 39 x 39 cm. Herb „Stary Koń”. Wykończenie meblowe, mieszane, częściowo patynowana polichromia, wosk. Projekt oparty o ikonografię heraldyczną. Labry w dwóch planach łącząc się w miejscach przegięć, dają efektowny rodzaj przenikania. Klejnot demontowany do transportu i konserwacji. Wieszak wykonany ręcznie ze śladami obróbki i z zastosowaniem skorodowanego drutu. Rzeźbienie staranne, podkreślające „ręczną robotę”. Patyna, dyskretne uszkodzenia, sztuczny kurz - ewidentnie dowodzą autentyczności pochodzenie rzeźby „z epoki”. Projekt własny, zawsze oryginalny, niepowtarzalny wzór. Niekiedy wstęga z zawołaniem, sentencją lub nazwiskiem. |
|
Herb „Stary Koń” przed barwieniem. Awers. |
|
Herb „Stary Koń” przed barwieniem. Rewers. |
|
Kartusz dekoracyjny. Lipa. Złocony w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Niektóre elementy dekoracyjne demontowane, uwzględniające przyszłe konserwacje i naprawy. Słój ustawiony zgodnie, wykończenie powierzchni rzeźby ostre, rastrowane, by nierozerwalnie połączyć grunt z masy klejowo - kredowej z drewnem. Rzeźba wykonana ręcznie według własnego projektu, w pojedynczym egzemplarzu. |
|
Kartusz przed złoceniem. |
|
|
|
|
|
Szyld. Dąb. Wielkość widoczna. Projekt właściciela. Przeznaczony do naturalnego „spatynowienia”. Rzeźba wykonana ręcznie. |
|
Wstęga pod obiekt upamiętniająca datę uroczystości poświęcenia. Lipa, ok. 40 cm. Pod złocenie. Rzeźba wykonana ręcznie. Projekt własny. |
|