Naprawy, rekonstrukcje | ||
Naprawy to moja specjalność. Ten rodzaj działalności jest najlepszym „uniwersytetem”, ponieważ wymusza kompleksowe spojrzenie na problem rekonstrukcji lub konserwacji. Ogromne znaczenie w tym procesie ma czynnik losowy, dostarczając niespodziewane zadania, których rozwiązanie wymaga studiów historycznych i poszukiwań ikonograficznych. To powoduje permanentne doskonalenie warsztatu. Warto wspomnieć o wartości emocjonalnej, jaką daje los, stawiając kolejne góry do zdobycia. Za stroną merytoryczną kryje się prawdziwa przygoda, czyli szeroko rozumiany warsztat. Za każdym zadaniem, nawet pozornie najprostszym, kryją się konkretne problemy związane z odpowiednim drewnem, barwą czy patyną. Określam je zdawkowo, bo same w sobie zawierają nieskończoną ilość możliwości i powiązań. To właśnie stanowi problem i jednocześnie wielką przygodę. |
|
Chronos. Lipa, ok. 40 cm. Wspaniała inicjatywa wrocławskiego kolekcjonera. Po „szczątkach” pozy, w jakiej znajdowała się rzeźba, układzie ciała, napięciu mięśni należało określić rodzaj rekwizytów, następnie „posadzić” ją na cokole. Pomogły ślady po skrzydłach, ciało starca i charakterystyczna poza. Klocki same ułożyły się i nagle problem zmalał do rangi warsztatu. Z bezwartościowego destruktu powstała kompletna, wartościowa rzeźba. Polichromia, złoto, patyna. |
|
Bóg Ojciec. Lipa, ok. 45 cm. Własność i inicjatywa rekonstrukcji jednego z wrocławskich kolekcjonerów. Podobna przygoda jak z Chronosem. Uratowana została kolejna rzeźba, przykład mistrzowskiej snycerki. Polichromia na gruncie klejowo - kredowym, patyna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brąz. Drewniany model przeznaczony do wykonania formy odlewniczej i odlania ogona psa w brązie. Często wykonuję tego rodzaju rekonstrukcje, przeważnie modele dzielone, wewnątrz puste. |
|
Rekonstrukcja głowy łosia brakującej w fasadzie zegara - kukułki. Jedyny ślad to fragmenty stylizowanego poroża, ślad w kartuszu i ikonografia. |
|
|
|
Rekonstrukcja brakującego poroża. Drewno lipowe. Wielkość widoczna na następnym zdjęciu. Naprawa oparta na ikonografii. |
|
Poroże zabarwione identycznie jak cała rzeźba. |
|
|
|
Naprawa i rekonstrukcja elementów w barokowej skrzyni. Wykończenie złoceniem. |
|
Uszka do srebrnych czajniczków. Orzech. |
|
|
|
Maszkaron środkowy, zabarwiony na brązowo, pochodzi z mebla sprowadzonego z Francji. Klient postanowił ten motyw ozdobny umieścić na dorobionej w kraju dodatkowej części mebla i, by zachować charakter i styl, zamówił dwa maszkarony. Zwracam uwagę na zgodność „usłojenia” oraz rzeźbienie „z ręki”, czyli indywidualne potraktowanie tematu, zachowując jednocześnie jej pełny wyraz. Drewno dębowe. Wysokość rzeźby 25 cm, grubość 6 cm. |
|
|
|
|
|
|
|
Apliki meblowe. Przykład rekonstrukcji brakującej części. Częsty przypadek. Apliki wykonuje się z materiału, z jakiego wykonany jest mebel, zachowując zgodność usłojenia - warunek bezwzględny, pozwalający uniknąć rozerwania apliki w procesie wysychania mebla. Apliki meblowe można stosować jako element ozdobny na meble współczesne, nadając im indywidualny charakter i styl. Jest to jednocześnie sposób na ujednorodnienie stylu, także w meblach dorabianych, np. konsolkach wiszących. Są stosunkowo niedrogie. |
|
|
|
Rekonstrukcja brakującej konsoli meblowej w świetle lustrzanym. |
|
Korona kanapy. Orzech. Detal zabarwiony, zapoliturowany i zamontowany na meblu. |
|
Korona opisana wyżej przed barwieniem i zamontowaniem na meblu. Orzech. Kompozycja własna, oparta o ikonografię. |
|
Typowa rekonstrukcja. |
|
Dorobienie brakującej cargi w meblu. |
|
Brakujące cargi wzorowane na istniejącym fragmencie mebla. |
|
Widoczne ślady pokazują stopień ingerencji. |
|
Rokail do drzwi rokokowych. Lipa. Wielkość widoczna. |
|
Rozeta. Brakujący, ozdobny element drzwi wejściowych do kamienicy. Motyw wzorowany na istniejących "dekorach". Dąb. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oryginalna ramka rokokowa. Lipa, wys. 15 cm. 15 ubytków. Po rekonstrukcji nie do stwierdzenia, które elementy zostały dorobione. Zdjęcie przedstawia trzy fazy: ramkę uszkodzoną, zrekonstruowaną i po pozłoceniu. Złocona w pracowni Ludomira Domańskiego technikami pozwalającymi zachować patynę. |
|
|
|
Korona ramy barokowej. Lipa, obróbka pod złocenie. Tył podklejany starym drewnem nieróżniącym się od oryginału, połączenie zakryte gruntem z masy klejowo - kredowej. Przykład uratowania zdekompletowanej ramy ręcznie rzeźbionej o unikalnej, asymetrycznej kompozycji, o niezłej klasie obróbki snycerskiej. Po pozłoceniu i nadaniu patyny - nie do odróżnienia od innych ram „z epoki”. Zlecenie z Niemiec. |
|
|
|
|
|
Naprawa, konserwacja i rakonstrukcja zwieńczenia ramy. |
|
Orzech. Wielkość widoczna. Naprawa polega na skopiowaniu brakującego fragmentu w świetle lustrzanym. Ten prosty zabieg powoduje, że mebel staje się kompletny. |
|
Lipa, wys.10 cm. Dwa brakujące elementy występujące w ornamencie gzymsu, lewy i prawy. Podobnie jak w poprzedniej rekonstrukcji, po dokonaniu odpowiednich czynności konserwatorskich, wpiszą się w ornament jako elementy oryginalne, ponieważ oprócz rysunku zachwałem identyczny - jak w oryginale - sposób "cięcia", czyli operowanie dłutem. |
|
Zdjęcie przedstawia dorobienie trzech liści akantu występujących w kapitelu kolumny w jednym z podwrocławskich kościołów. Po dokonaniu odpowiednich zabiegów konserwatorskich niczym nie będą się różnić od oryginalnych. Lipa, wys. 10 cm. |
|
Cztery zrekonstruowane stopy nóg przepięknej konsoli przyściennej. Po zabarwieniu "doróbki" zintegrują się z oryginalnymi częściami w sposób niewidoczny. Przykład uratowania pięknego, ręcznie wykonanego mebla przed całkowitym zniszczeniem. |
|
Brakujące skrzydło putta. |
|