Schody | ||
Wykorzystanie snycerki w tego rodzaju realizacjach zawsze było zjawiskiem wyjątkowym, przede wszystkim ze względów finansowych, a także ze względu na brak w Polsce warsztatów zajmujących się profesjonalnie tą usługą. Współcześnie również takie realizacje należą do niezwykle rzadkich (mam na myśli oczywiście obróbkę snycerską). Moja pracownia oferuje realizacje w tym zakresie. Warto pamiętać, że są to inwestycje służące kilkaset lat. |
|
|
|
|
|
„Król” z kilkoma kartuszami zastępującymi tralki. Kartusze rzeźbione są w lipie, każdy projektowany jest indywidualnie. |
|
|
|
|
|
|
|
Schody rzeźbione. Dąb. Schody projektowane do letniego domu pełniącego sezonowo rolę domku myśliwskiego. Wielkie umiłowanie przyrody przez właściciela i charakter domu bardzo ułatwiło sformułowanie idei dekoracji. Postanowiłem na bazach tralek umieścić kolekcję delikatnych aplik w treści przedstawiających kompozycje z liści zamkniętych wstęgą. Na „królu” i „pachołkach” apliki imitujące krzew, na szczycie którego mają być umieszczone rzeźby ptaków i innych zwierząt. Apliki barwione na kolorowo, miękko przenikającymi się barwami, pozostałe drewno w naturalnej barwie. Przyszłe rzeźby zwierząt mocowane sztywno na kulach będą demontowane, np. podczas malowania lub przemieszczania mebli. Tralki zaprojektowałem, łącząc elementy toczone z geometrycznymi, wykonanymi technikami stolarskimi. Kolejne zdjęcia dotyczą tej realizacji. |
|
Inne ujęcie schodów opisanych wyżej. Warto zwrócic uwagę na apliki dekorujące bazy tralek. Stanowią wręcz kolekcję rzeźbionych w dębie szerokosłoistym wariacji gałązek z liśćmi - spiętych wstęgą. Każda aplika jest odrębną kompozycją. Dotyczy to również słupów, na których umieściłem indywidualnie komponowane apliki symbolizujące krzewy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zbliżenie dolnej części „króla” w schodach opisanych wyżej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rzeźbienie "króla" w czarnym dębie. Ten materiał wymaga sporego doświadczenia z kilku powodów. Wymienię tylko kilka, bo podzielenie się wiedzą na ten temat jest zbyt złożone. Podstawowa trudność to fakt, że jest to dąb, do tego jałowy i kruchy. Kolejna cecha to mineralizacja drewna powodująca bardzo szybkie tępienie się narzędzi. Barwa czarnego dębu stanowi bardzo poważną wadę, ponieważ nie tworzy światłocienia. Snycerka, czyli rzeźba w drewnie, w odróżnieniu od rzeźby w innych materiałach wymaga pewnych, zdecydowanych cięć, bo usuniętego materiału nie można ponownie nałożyć. |
|
|
|
Montaż próbny w warsztacie pana Stanisława Szklarza z Legnicy. Jeszcze nie są wydobyte i podkreślone walory mebla. Wymaga to odpowiednich zabiegów. Szlachetność materiału wynika z naturalnych cech drewna, które malował czas, a także z jego unikalności. Pozyskiwanie jest przypadkowe, bo znajduje się pnie podczas wykopów lub pogłębiania zbiorników wodnych i rzek. Drewno przebywając w środowisku wody, zmienia po kilku wiekach barwę. Jest bardzo mokre, a przysposobienie do celów stolarskich, wymaga nie lada wiedzy i doświadczenia. Potrafi to pan Stanisław Szklarz z Legnicy. Podkreślam, że zdjęcie przedstawia próbny montaż w warsztacie stolarskim. Właściwe zdjęcie przedstawię później. |
|
Groteskowe zakończenie poręczy schodów. Mahoń. Projekt własny, rzeźba wykonana w pojedynczym egzemplarzu. Kształt rzeźby wpisuje się profil poręczy. |
|
"Król" podczas rzeźbienia. |
|
|
|
|
|
Fragment poręczy schodów. Rzut boczny pokazujący część ornamentu. Autorem idei tego rodzaju zakończenia poręczy - projektu, a także wykonawcą schodów jest artysta kowal z Łodzi, pan Maciej Kozubal. (biuro@kowalstwo-artystyczne.com.pl) Dokonania pana Macieja są imponujące i cieszę się, że mogłem pomóc w niektórych realizacjach. |
|
Rzut drugiej strony zakończenia poręczy opisanej wyżej. Ponieważ pan Maciej Kozubal jest również jubilerem, Jego upodobania i nawyki wywodzące się z tej profesji mają wpływ na ten wyrafinowany rodzaj zdobienia. Tak sądzę. |
|
|
|
|
|
|
|
Fragment kolejnego zakończenia popręczy schodów podczas rzeźbienia. Dąb. |
|
|
|