Ramy

 
 

Ramy to nieprawdopodobnie bogaty temat. Każda epoka, każdy krąg kulturowy, każdy warsztat stworzył niepowtarzalne, często unikalne dzieła. Bogata ikonografia uzmysławia ten dorobek, budząc respekt i uznanie dla wiedzy i umiejętności twórców minionych epok. Poniższym materiałem demonstruję możliwości mojej pracowni i proponuję traktować je jako uniwersalną potencję a nie jako ofertę.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

Rama lustrzana. Projekt i wykonanie Ludomira Domańskiego.
Moje - stylowe, rzeźbione apliki. Przykład uzyskania ciekawego efektu w stosunkowo tani sposób. Apliki wyrzeźbiłem w drewnie lipowym, korzystając z autentycznych wzorów "z epoki". Rzeźby złocone w technologii klasycznej. Zdjęcie umieszczone na dole fotografii przedstawia jedną z aplik przed złoceniem.

 

 

 

Rama portretowa. Rokoko. Lipa, wys. 114 cm. Rzeźba wykonana do konkretnego portretu na zlecenie wrocławskiego inwestora w oparciu o ikonografię "z epoki". W koronie ramy wkomponowane inicjały, a w profilu listwy, skierowane do środka rocaille, co nadaje ramie wyjątkowość.

 

 

 

 

Zdjęcie przedstawia ramę podczas złocenia. Jest to proces skomplikowany i pracochłonny, tym bardziej że pracownia Ludomira Domańskiego stosuje technologie tradycyjne, klasyczne. Dają one gwarancję stabilności i trwałości użytkowania. Obecnie coraz częściej wypierane są przez szybkie i tanie metody przemysłowe, nie posiadające jednak tych walorów i nie dające takich efektów co technologie tworzone i sprawdzone przez wieki.

 
 

 

 

Portretowa rama rokokowa po pozłoceniu. Wewnątrz rama przed złoceniem.

 

 

 

 

Jedna z pierwszych faz powstawania fragmentu ramy.

 
 

 

 

Rama do lustra w stylu secesyjnym. Lipa, 117 x 80 cm.

 

 

 

Rama posrebrzona na gruncie akrylowym w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego z Wrocławia.

 

 

 

Rama barokowa, ażurowa. Lipa, 240 x 169 cm. Projekt własny. Rama przygotowana do złocenia. Przeznaczona do kościoła. Łączenia kryte. Rama rozbieralna do złocenia, transportu i w przyszłości konserwacji.

 

 

 

 

Fragmant ramy podczas rzeźbienia.

 
 

 

 

Rewers ramy. Widoczne metalowe wzmocnienia.

 

 

 

Rama rokokowa. Lipa, wys. 33 cm. Ręcznie rzeźbiona według wszelkich zasad snycerskich. Ażur tła przechodzi w plan pierwszy w miejscach przegięć, tworząc efekt przestrzenności. Miniatura kopiowana ręcznie farbami olejnymi na desce brzozowej. Barwienie meblowe barwnikami wodnymi komponowanymi doraźnie w kierunku „ciemnej oliwki”. Przetarcia i bliki oraz wszelkie techniki tworzące patynę doraźnie stosowane według potrzeb. Wyrzeźbiłem kilka ram tego typu w różnej skali, niektóre z  konsolkami podkreślającymi ich wyjątkowość. Kolejne zdjęcia ilustrują rozmaite sposoby wykończenia rzeźby, także złocenia. Zwracam uwagę na to, że choć rzeźby pochodzą z jednego szablonu, różnią się widocznie, co świadczy o indywidualnym traktowaniu ramy oraz fakcie, że rzeźbione są "z ręki".

 

 

 

Rama rokokowa (opisana wyżej) z konsolą projektowaną do kompletu.

 

 

 

Rama rokokowa (opisana wyżej) ze zmienioną koroną, przed barwieniem, z konsolą projektowaną do kompletu.

 

 

 

 

Ramy rokokowe (opisane wyżej) przed barwieniem.

 
 

 

 

Jedna z ramek (opisanych wyżej) po pozłoceniu.

 

 

 

 

Rama zaprojektowana do konkretnych i wyraźnie określonych oczekiwań warszawskiej malarki. Zewnętrzna rama przed barwieniem, wewnątrz po złoceniu. Lipa, szerokość ok. 50 cm.

 
 

 

 

 

Lipa, sosna. Wym. felcu pod blejtram 200 x 130 cm. Projekt własny. Rama rozbieralna do czynności warsztatowych i do transportu. Lekkość uzyskałem, wykorzystując sztywność blejtramy. Motyw amorków nawiązuje do treści obrazu przedstawiającego parę zakochanych. Wybór stylu - to upodobanie warszawskiej malarki. Zdjęcie wewnątrz to rama przed złoceniem. Złocenie metodą klasyczną.

 
 

 

 

 

Kartusz - centralny element ramy opisanej wyżej, na którym po pozłoceniu mają zostać domalowane inicjały.

 
 

 

 

 

Element ramy opisanej wyżej, na którym ustawiona jest wyrzeźbiona postać amorka z łukiem. Po przeciwnej strony ramy identyczny narożnik z amorkiem trzymającym jabłko.

 
 

 

 

 

Grupa elementów ramy.

 
 

 

 

 

Lewy i prawy element ramy opisanej wyżej.

 
 

 

 

 

Zbliżenie stopki przed złoceniem.

 
 

 

 

Rama rokokowa. Lipa, wys. 267 cm. Złocona w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Rzeźba wykonana w dwóch egzemplarzach: lewym i prawym. Rama przeznaczona do prezbiterium kościoła Redemptorystów we  Wrocławiu. Projekt własny oparty o ikonografię. Dobór materiału, ustawienie słoju oraz cały kompleks zagadnień związany z technologią oparty został o wiedzę i własne doświadczenie, wyrzeźbiłem bowiem kilka ram o zbliżonej skali. Stosowanie się do sprawdzonych zasad gwarantuje pełną stabilność ramy na stulecia.

 

 

 

 

Rama rokokowa (opisana wyżej) przed złoceniem i po złoceniu.

 
 

 

 

Rama rokokowa. Projekt i złocenie Ludomira Domańskiego z Wrocławia. Technologia i rzeźbienie moje, opracowane specjalnie do tej ramy. Specyfika polega na reliefie nakładanym na profil ramy, również wykonanym ręcznie. Pozwala to na głębokie i czyste rzeźbienie. Technika zupełnie nieznana, możliwa do zastosowania pod warunkiem posiadania umiejętności wykonania patrycy profilu ramy o określonej grubości. Wewnętrzny profil nieregularny, charakterystyczny dla rokoka, częściowo wykonany ręcznie.

 

 

 

Inne ujęcie tej samej ramy.

 

 

 

Wyżej opisana rama przed złoceniem.

 

 

 

 

Lipa, wys. 162 cm. Rama rokokowa. Profil frezu opracowany na podstawie reguł "z epoki". Ornament oparty o ikonografię. Opracowanie własne. Rama przeznaczona do złocenia metodami klasycznymi.

 
 

 

 

Lipa, sosna. Wymiary felcu pod blajtram 132 x 97 cm. Rama rokokowa projektowana do konkretnego obrazu "z epoki". Ciekawym, oryginalnym, wręcz wyjątkowym jest zastosowanie rocalli do wewnątrz. Kłopotliwe rzeźbienie, ale dające nadzwyczajny efekt. Projekt oparłem o ikonografię zbiorów niemieckich. Rama przeznaczona do złocenia metodami klasycznymi. Wewnątrz ramy zbliżenia detali. Obróbka "pod złoto".

 

 

 

Rama barokowa, lipa, 28 x 24 cm. Wielkość kopii malowanej na desce brzozowej 14 x 10 cm. Barwienie meblowe, kompozycja własna na podstawie przedstawionego wzoru - propozycji. Rama zewnętrzna przed barwieniem.

 

 

 

Rama barokowa, lipa, 32 x 24 cm. Wielkość kopii malowanej na desce brzozowej 14 x 10 cm. Barwienie meblowe, kompozycja własna na podstawie przedstawionego wzoru - propozycji. Na zewnątrz rama przed barwieniem.

 

 

 

Rama barokowa, lipa, 28 x 24 cm. Wielkość kopii malowanej na desce brzozowej 14 x 10 cm. Masyw. Barwienie meblowe, kompozycja własna na podstawie przedstawionego wzoru - propozycji.

 

 

 

Rama z konsolą. Dąb, wys. całkowita 211 cm. W ramę wmontowane są dwa kinkiety specjalnie komponowane jako uzupełnienie motywów kwiatowych w koronie. Ciekawe i unikalne barwienie, które miękko i przenikająco miesza zastosowane barwy. Daje to ciepły i miły nastrój. Projekt własny, pojedynczy egzemplarz, wysoka klasa obróbki i wykończenia. Stanowi komplet ze schodami, w których jest wiele elementów rzeźbionych i wykończonych w identyczny sposób. Zdjęcia schodów w katalogu „schody”. Projekt własny, pojedynczy egzemplarz.

 

 

 

Angielska rama rokokowa, rama nad kominek do lustra. Lipa, brzoza, wys. 148 cm. Złocona w pracowni Ludomira Domańskiego. Motyw korony wziąłem ze stiuków w  pomieszczeniu, w którym miała być eksponowana rama. W tego typu delikatnych konstrukcjach niezwykle ważne są połączenia i zastosowany materiał. Daje to gwarancję stabilności i „trzymania się gruntu”, tym bardziej, że rama pracuje w bardzo trudnych warunkach - kominek. Kolejne zdjęcia pokazują detale ramy.

 

 

 

 

Zbliżenie korony ramy wyżej opisanej przed złoceniem.

 
 

 

 

 

Rama barokowa. Sosna, lipa, wys. ok. 135 cm. Wyrzeźbiona unikalną techniką polegającą na nakładaniu reliefu na profil ramy, co pozwala na bardzo czystą obróbkę stosunkowo niskim kosztem. Relief wklęsły na profilu ramy wykonany jest w  gruncie. Złocenie w  pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego, także Jego projekt. Kolejne zdjęcia pokazują detale ramy. Fragment ramy przed złoceniem ukazuje „ostrą” fakturę powierzchni pozwalającą na trwałe „trzymanie” się gruntu pod złocenie.

 
 

 

 

Rama (wyżej opisana) przed złoceniem.

 

 

 

 

Rama wyżej opisana. Narożnik. Widoczny dekoracyjny relief w gruncie.

 
 

 

 

 

Rama (wyżej opisana) przed złoceniem. Narożnik.

 
 

 

 

Lipa, wym. felcu na blejtram 53 x 80 cm. Rama typu tabernakulum. Projekt Romana Romaszewskiego, wrocławskiego malarza, ilustratora książek i architekta. Na zdjęciu, wewnąrtz ramy jeszcze niezabarwionej, rama po zabarwieniu i obraz artysty pokazujący styl w jakim tworzy.

 

 

 

Rama opisana wyżej.

 

 

 

Zbliżenie detali ramy opisanej wyżej.

 

 

 

 

Korona ramy.

 
 

 

 

 

Zbliżenie detalu korony ramy. Widoczna głęboka obróbka i  przygotowanie powierzchni pod złocenie.

 
 

 

 

Dwie ramy rokokowe. Lipa, sosna, wys. ok. 190 cm. Bardzo głęboko rzeźbione, co po złoceniu daje wyjątkowy efekt. Detale, pokazane w poprzednich i kolejnych zdjęciach, ukazują tę cechę. Róże demontowalne, co pozwala na wygodne i czyste złocenie. Projekt własny, pojedyncze egzemplarze. Wykonanie bardzo staranne, gwarantujące wieczną stabilność. Po dokomponowaniu konsol, mogą stanowić unikalne komplety, tworząc wartościowe meble.

 

 

 

 

Zbliżenie korony jednej z ram.

 
 

 

 

 

Wymiary ikony 82 x 67 cm. Dąb. Reminiscencja ramy typu kwiot. Ikona wzbogacona jest papieroplastyką, co wymusza zastosowania tego typu ramy. Jej charakterystyczna cecha to skrzynka, w której umieszczona jest ikona przykryta ozdobną i oszkloną ramą widoczną na zdjęciu. Ozdobę stanowią kompozycje z róż. W historycznych precedensach dekorowano ikony autentycznymi kwiatami i ziołami umieszczonymi na pochylonych ścianach ramy pod szkłem. W tym przypadku jedynie nawiązałem do historycznej idei.

 
 

 

 

 

Rzeźbienie ornamentu.

 
 

 

 

 

Zdjęcie ramy bez ikony.

 
 

 

 

 

Zbliżenie kompozycji z róż.

 
 

 

 

Rama barokowa. Lipa, wys. ok. 160 cm. Złocenie w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Realizacja dla jednego z kolekcjonerów wrocławskich. Projekt ideowy i technologiczny oparłem o publikację podobnej ramy w pewnym czasopiśmie. Rzeźba efektowna ze względu na głęboki drugi plan i ażur. Wykonana w pojedynczym egzemplarzu.

 

 

 

 

Lipa, sosna. Wymiary 80 x 100 cm. Rama w stylu barokowym. Wcześniej opisywałem podobną, rzeźbioną dla innego inwestora. Technika i technologia identyczne. Różnią się jednak, ponieważ nie przechowuję projektów warsztatowych, gdyż każdorazowo zmieniają się wymiary i inne warunki. Projekt z konieczności jest jednorazowy. Złocenie w pracowni Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Zdjęcie wewnątrz ramy pozłoconej przedstawia fazę powstawania ornamentu.

 
 

 

 

 

Lipa, szer. 48 cm. Ornament rzeźbiony "z dłuta", ślady obróbki ręcznej. Głęboki felc pod blejtram. Barwienie mieszane. Bejca. wosk, brązy w paście, patyna. Bez gruntu.

 
 

 

 

Jedna z ram jaką wykonałem.

 

 

 

Jedna z ram jaką wykonałem.

 

 

 

Jedna z ram jaką wykonałem. Dysponuję tylko tym zdjęciem.

 

 

 

Jedna z ram jaką wykonałem. W istocie jest to aplika komponowana do mocowania na lustrze.

 

 

 

Rama rokokowa. Lipa, wys. 116 cm. (wysokość ruchoma, bo elementy rzeźbione są w koronie i partii dolnej, boki to listwa). Jest to kopia oryginalnej ramy. Motywy i detale wykorzystywałem do innych kompozycji, np. supraporta. Rzeźba przeznaczona do wykończenia złotem. Odpowiednie ustawienie słojów i staranne połączenia elementów ramy gwarantują jej stabilność w procesie rozsychania. „Ostre” wykończenie powierzchni pozwala na trwałe przyleganie gruntu pod złoceniem.

 

 

 

 

Supraporta. Lipa, wewnętrzny wymiar to szerokość drzwi. Element dekoracyjny rzeźbiony w stylu rokokowym z  zastosowaniem kanonu pochodzącego z oryginalnej ramy. Rzeźba przeznaczona do wykończenia złotem. Projekt własny, wykonałem dwa egzemplarze, lewy i prawy. Supraporta w połączeniu z ramą, konsolą, stolikiem i dwoma karniszami w tym stylu tworzą uroczy komplet meblowy wyposażenia salonu.

 
 

 

 

Jedna z ram jaką wykonałem.

 

 

 

 

Miniatura ramki ozdobnej. Czereśnia, wym. O 10 cm. (wys.). Nałożony grunt metodą „topowania” tworzy charakterystyczną fakturę, na bazie której lekkie przetarcia goldfingerem. Przykład zdobienia uzyskanego narzędziem rzadko używanym, tj. laubzegą i podrzeźbienia dłutami rzeźbiarskimi.

 
 

 

 

 

Rama ozdobna. Rzeźbiona w lipie, szer. 36,5 cm. Eksperyment, sądzę udany, polegający na przerzuceniu ornamentu tradycyjnie umieszczanego na zewnątrz do środka ramy. Rama barwiona metodami meblowymi, wykończenie woskiem. Wewnątrz olejna kopia malowana na desce.

 
 

 

 

Ramka ażurowa, przeznaczenie uniwersalne - zdjęcie, grafika, rysunek bądż obraz malowany na desce. Przykłady w dalszej części. Kompozycja własna, część większej kolekcji. Lipa.

 

 

 

Ramka ażurowa, przeznaczenie uniwersalne - zdjęcie, grafika, rysunek bądż obraz malowany na desce. Przykłady w dalszej części. Kompozycja własna, część większej kolekcji. Lipa.

 

 

 

Ramka ażurowa, przeznaczenie uniwersalne - zdjęcie, grafika, rysunek bądż obraz malowany na desce. Przykłady w dalszej części. Kompozycja własna, część większej kolekcji. Lipa.

 

 

 

Ramka przeznaczona do złocenia. Część ornamentu przeniosłem do wewnątrz. Olcha - ramka, brzoza - ornament.

 

 

 

Ramka ażurowa, lipa, 28,5 x 25,5 cm, przeznaczona do zdjęcia stojącego. Część większej kolekcji o niepowtarzających się wzorach.

 

 

 

Ramka ażurowa, lipa, 28,5 x 25,5 cm, przeznaczona do zdjęcia stojącego. Część większej kolekcji o niepowtarzających się wzorach.

 

 

 

Lipa, 35 x 28 cm. Zewnętrzna ramka przed barwieniem, wewnątrz ramka po barwieniu (ciemna oliwka) z umieszczoną olejną kopią malowaną na desce lipowej. Kompozycja własna. Część kolekcji.

 

 

 

Lipa, 35 x 28 cm. Zewnętrzna ramka przed barwieniem, wewnątrz ramka po barwieniu (ciemna oliwka) z umieszczoną olejną kopią malowaną na desce lipowej. Kompozycja własna. Część kolekcji.

 

 

 

Lipa, 35 x 28 cm. Zewnętrzna ramka przed barwieniem, wewnątrz ramka po barwieniu (ciemna oliwka) z umieszczoną olejną kopią malowaną na desce lipowej. Kompozycja własna. Część kolekcji.

 

 

 

Lipa, 35 x 28 cm. Zewnętrzna ramka przed barwieniem, wewnątrz ramka po barwieniu (ciemna oliwka) z umieszczoną olejną kopią malowaną na desce lipowej. Kompozycja własna. Część kolekcji.

 

 

 

 

"Tańcząca rama", zaprojektowałem do treści obrazu (olejna kopia malowana na płótnie). Zewnętrzna rama przed barwieniem. Lipa, 48 x 45 cm.

 
 

 

 

Lipa. Wielkość felcu pod blejtram - format A4. Drugie zdjęcie, wewnątrz dużej ramy przedstawia rewers. Barwienie bejcą ze specjalnie komponowanym kolorem /ciemna oliwka/. Polerowana bejca z podkreślonym rysynkiem pastą goldfingier.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyKontakt