Apliki

 
 

Ta kategoria posiada głębokie tradycje, ponieważ stanowi efektowny rodzaj zdobienia, posiadając jednocześnie kilka dodatkowych, praktycznych walorów. Do nich należą między innymi: „technologiczność” tego sposobu zdobień, stosunkowo szybki czas wykonania, czystość obróbki, cena i kilka jeszcze cech powodujących, że tego rodzaju technika jest chętnie stosowana. Wymaga jednak doświadczenia i długotrwałej praktyki. Występuje przeważnie w ebenistyce.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

 

Apliki do tabernakulum. Lipa, rzeźbienie pod wykończenie złotem. Mocowanie rozbieralne.

 
 

 

 

 

Apliki do stołu ofiarnego. Lipa, rzeźbienie pod złocenie. Połączenia rozbieralne.

 
 

 

 

 

Apliki do stołu ofiarnego. Lipa, rzeźbienie pod złocenie. Połączenia rozbieralne.

 
 

 

 

 

Apliki z feretronu. Brzoza, rzeźbienie pod złocenie. Zaprojektowałem jako rokokowe dekoracje feretronu do katedry legnickiej.

 
 

 

 

 

Apliki z feretronu. Brzoza, rzeźbienie pod złocenie. Zaprojektowałem jako rokokowe dekoracje feretronu do katedry legnickiej. Środkowe cztery to apliki narożne.

 
 

 

 

 

Apliki narożne. Lipa, rzeźbienie pod złocenie. Przeznaczone do stołu ofiarnego, demontowalne, rzeźbienie głębokie, bardzo plastyczne. Przygotowane do złocenia.

 
 

 

 

 

Apliki meblowe. Lipa, rzeźbienie pod złocenie.

 
 

 

 

 

Apliki meblowe. Lipa, rzeźbienie pod typowe barwienie meblowe kolorem „ciemny orzech”. Fragment z większego kompletu dekorującego współcześnie wyprodukowane meble.

 
 

 

 

 

Apliki meblowe. Lipa, rzeźbienie pod typowe barwienie meblowe kolorem „ciemny orzech”. Fragment z większego kompletu dekorującego współcześnie wyprodukowane meble.

 
 

 

 

Aplika meblowa. Dąb szerokosłoisty, rzeźbienie jako dekoracja tralek w schodach. Projektowane indywidualnie do każdej tralki. Rzeźbienie bardzo staranne, barwienie różnymi kolorami płynnie przenikającymi się.

 

 

 

 

Apliki meblowe. Mahoń, górna część kompozycji przedstawiająca „róg obfitości” jako dekorację szafy ubraniowej w holu willi. Apliki mocowane były na lustrze zastępującym płyciny drzwi szafy.

 
 

 

 

 

Apliki meblowe. Mahoń, dolna część kompozycji przedstawiająca „róg obfitości” jako dekorację szafy ubraniowej w holu willi. Apliki zamocowane zostały na lustrze zastępującymi płyciny drzwi szafy. Rzeźbione ręcznie w pojedynczym egzemplarzu. Na zdjęciu brak długiej części środkowej.

 
 

 

 

 

Aplika meblowa. Lipa. Całość, łącznie z frezami, wyrzeźbiona jako aplika przykrywająca boki półek serwantki. Przykład efektownych zdobień mebli.

 
 

 

 

Aplika meblowa. Olcha, przykład listwy konstrukcyjnej okapu kuchennego, zdobieniem nawiązująca do motywów występujących w oryginalnym meblu (współcześnie wyprodukowanym).

 

 

 

 

Aplika meblowa. Dąb, wys. 12 cm. Kopia z oryginału.

 
 

 

 

 

Aplika meblowa. Dąb, wys. 12 cm. Kopia z oryginału.

 
 

 

 

Apliki wykonane na podstawie zachowanego oryginału przeznaczone do dekoracji drzwi wejściowych pałacyku. Wierna kopia, wys. 28 cm, grubość 6 cm.

 

 

 

 

"Bawole oko", często spotykany motyw w abenistyce, a także wykorzystywany w innych dekoracjach, np. drzwi. Demonstruję jedynie element rzeźbiony. Szerokość rzeźbionej listwy 3,5 cm, olcha.

 
 

 

 

 

Girland nawiązujący ksztatem do istniejącj, oryginalnej dekoracji. Pomniejszona kopia. Olcha, szer. 30 cm.

 
 

 

 

 

Dwie konsole stanowiące elementy dekoracyjne w komodzie projektowanej przez pana Paula Rumińskiego, architekta z Gliwic. Konsole rzeźbione są obustronnie w drewnie lipowym i barwione metodami mieszanymi z udziałem technik pozłotniczych. Dłuższy bok na 32 cm.

 
 

 

 

 

Szyldziki do wyżej wspomnianego mebla.

 
 

 

 

 

Dekoracyjne narożniki przeznaczone do pozłocenia, wielkość 7 x 7 cm, lipa. Jeden z elementów dekoracji mebla projektowanego przez pana Paula Rumińskiego zachowujący autorski styl z wypracowanym oryginalnym kanonem. Mebel wykonany na zlecenie klienta z Nowego Jorku.

 
 

 

 

 

Girlandy jako elementy dekoracyjne ozdobnych karniszy w salonie. Ponieważ karnisze były długie, trudne do sfotografowania przedstawiam ich istotne elementy i ich zbliżenia. Treścią rzeźby jest kompozycja złożona z rozmaitych owoców, gdyż pomieszczenie pełni też rolę jadalni. Barwienie meblowe wpisujące się nastrój i kolor mebli. Kompozycja własna.

 
 

 

 

 

Zbliżenie innego fragmentu karnisza.

 
 

 

 

 

Kolejne zbliżenie.

 
 

 

 

 

Zbliżenie fragmentu girlanda karnisza.

 
 

 

 

 

Ozdobny model do odlewania w brązie klamry uprzęży karocy.

 
 

 

 

 

Kolejny model klamry jako model odlewniczy.

 
 

 

 

 

Inny wzór modelu klamry.

 
 

 

 

 

Model odlewniczy ozdobnego elementu na pochwę szabli. 4 cm. Lipa, grunt kredowo - klejowy.

 
 

 

 

 

Model powtarzającego się "dekoru" w stylowych ramach. Lipa, wielkość widoczna. Model służy do wykonania patrycy, by następnie powielać motyw w stosownej ilości.

 
 

 

 

Model "dekoru" lewy i prawy.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyKontakt