Uraburos

 
 

Katalog poświęcony rewaloryzacji wyjątkowo pięknej ramy. Kilka zdjęć dokumentuje historię bardzo skomplikowanej rekonstrukcji i konserwacji nielicznych fragmentów ramy ocalałych z pożogi wojennej.

 
 

 

 

Rama alegoryczna po renowacji. Jej dramatyczna historia jest ciekawa i pouczająca. W pewnym zamku niemieckim na strychu zauważono kupkę spruchniałych i połamanych elementów. Zainteresowano tym znaleziskiem historyków i tym samym uratowano przepiękne dzieło przed śmietnikiem. Szczęśliwym trafem dla sprawy było odnalezienie w archiwach zdjęcia ramy, gdy była kompletna. Posłużyło ono jako ikonografia, jako dokument. Studia historyczne nad tego typu ramą uzupełniły wiedzę potrzebną do rekonstrukcji, konserwacji i skomplikowanych złoceń.

 

 

 

 

Sfotografowałem kilka elementów, by przedstawić stan sprzed rewaloryzacji.

 
 

 

 

Wspomniane wcześniej zdjęcie powiększone do rzeczywistej skali. 160 cm.

 

 

 

Fragment pierścienia "czterech pór roku" stanowiącego alegorię cyklu ciągłego odradzania się i przemijania. Putta przedstawiają symbole czterech pór roku: wiosennego wianka, kłosów zboża, kosza pełnego winogron i piecyka do ogrzewania ciała.

 

 

 

Putto trzymające kłosy zboża symbolizuje lato.

 

 

 

 

Złożony z czterech części wewnętrzny pierścień. Mocowanie rozbieralne na dębowym "ramiaku" tworzącym jednocześnie felc pod portret.

 
 

 

 

 

Rekonstrukcja brakujących części ramy z uwzględnieniem rozbieralnego mocowania niezbędnego do dalszych prac technologicznych i działań konserwacyjnych w przyszłości.Zdjęcie przedstawia fazę wstępną.

 
 

 

 

 

Prawe skrzydło pierścienia "czterech pór roku" przygotowane do złocenia i polichromii.

 
 

 

 

Lewe skrzydło.

 

 

 

 

Prace montarzowe.

 
 

 

 

 

Zrekonstruowana korona ramy z wężem pożerającym własny ogon. Starożytny, jeszcze egipski symbol przemijania i odradzania. Rekonstrukcję wykonałem na podstawie zachowanego zdjęcia i śladów na "ramiaku". Mocowanie rozbieralne. Rzeźba przygotowana do złocenia.

 
 

 

 

 

Zdjęcie przedstawia mozolne uzupełnianie gruntów i inne przygotowywania do konserwacji polichromii i złoceń w pracowni Ludomora Domańskiego.

 
 

 

 

Zdjęcie zrekonstruowanej, zakonserwowanej i pozłoconej ramy na ciemnym tle.

 

 

 

Ponowne zdjęcie ramy po rekonstrukcji na jasnym tle.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt