Ptaki nowe

 
 

Rzeźby o tej tematyce występują w katalogu bozzetta. Obecnie postanowiłem wyodrębnić tego rodzaju temat w osobnym katalogu. Rzeźba ta wymaga złożonych technologii, wysokich umiejętności, wyczucia materiału, koncentracji i cierpliwości. Osobną kategorię stanowią cokoły, na których umieszczone są ptaki. Są to indywidualnie komponowane rzeźby nawiązujące w pewnej mierze stylem do precedensów historycznych. Trzon, kapitel i niekiedy rozety są rzeźbione ręcznie, czego dowodem są świadomie zachowane ślady obróbki. Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby to 102 cm, wys. ptaka 69 cm. Drewno orzechowe. Ptak stoi na cokole i do transportu lub konserwacji można go z łatwością oddzielić. Opisy kolejnych rzeźb zawierają szczegóły dotyczące specyfiki cech wspólnych wszystkim rzeźbom zawartym w tym katalogu.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Cokół rzeźbiony w drewnie lipowym. Składa się z kilku części. Baza to kręgi fal wody. Trzon to wyrastający krzak, na którym stoi ptak. Barwienie dość skomplikowane. Podstawowy kolor to zieleń, która łagodnie przechodzi w inne barwy. Całość impregnowana impregnatem żywicznym dającym możliwość kontrolowania poziomu blików i matów. Patyna.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby to 74 cm, wys. ptaka 30 cm. Drewno orzechowe. Rzeźba ptaka demontowalna do transportu lub konserwacji.

 

 

 

Rzut od tyłu rzeźby.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Cokół - kolumna wykonana jest z drewna orzechowego. Jedynie sześciokątna baza to drewno sosnowe fornirowane orzechem. Trzon i głowica rzeźbione dłutami snycerskimi, których ślady obróbki wykorzystałem jako walor. Tworzą ciekawą fakturę wywołującą żywe wibracje światła. Po zabarwieniu i impregnacji posiadam możliwość kontrolowania stopnia połysku, co pozwala wydobyć bliki. maty, półmaty i po nałożeniu patyny daje bogatą paletę środków ekspresji. Te techniki wykorzystuję w moich rzeźbach.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby to 62 cm, wys. ptaka 27 cm. Drewno orzechowe. Ptak demontowalny do transportu i konse-rwacji. Barwienie bejcami wodnymi specjalnie komponowanymi. Impregnat żywiczny, patyna.

 

 

 

Zbliżenie detalu.

 

 

 

Cokół wykonany z drewna sosnowego, fornirowany orzechem. Apliki z drewna orzechowego swoją treścią sugerują, że ptak stoi na krzaku. Głowica z drewna orzechowego w formie kwiatowego pąka.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby to 74,5 cm, wys. ptaków 30 cm. Rzeźbę ptaków można oddzielić od cokołu - kolumny do trans-portu lub konserwacji. Drewno orzechowe. Barwienie bejcami wodnymi specjalnie komponowanymi w celu uzyskania oczeki-wanego efektu. Bazą jest zieleń, która niepostrzeżenie przechodzi w inne barwy, tworząc bogatą paletę kolorów. Impregnat żywiczny, patyna.

 

 

 

Rzut od tyłu rzeźby. Ponieważ jest to forma mocno wydłużona, postanowiłem przedstawić rzeźbę w dwóch częściach. Osobno ptaki, osobno cokół - kolumnę. Nie jest to jedyny powód, bo jednocześnie pragnę w ten sposób zwrócić uwagę na kolumnę.

 

 

 

Cokół - kolumna, na której umieszczona jest rzeźba tulących się ptaków, jest elementem, sądzę, godnym zauważenia. Baza to drewno sosnowe fornirowane orzechem. Pozostałe elementy wykonane z drewna orzechowego. Trzon wyrasta z rozety umieszczonej na bazie kolumny. Ma formę łodygi, na której rozchylają się młode liście. Kolumna zakończona jest głowicą posiadającą formę pąka.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby 77,5 cm, wys. ptaka 27,5 cm. Drewno orzechowe. Rzeźbę ptaka bez problemu można oddzielić od cokołu - kolumny w razie potrzeby. Treścią, tematem rzeźby jest ptak "przy robocie". Kroczy zmęczony, niosąc w dziobie upolowaną żabę.

 

 

 

Rzut rzeźby od tyłu.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Cokół - kolumna, na której umieszczony jest ptak. Kolumna w całości wykonana jest z drewna orzechowego. Jedynie sześciokątna baza, podobnie jak w pozostałych rzeźbach, wykonana jest z drewna sosnowego fornirowanego orzechem. Trzon emituje ciekawe wibracje światła wynikające z odbić w fakturze powstałej jako ślady obróbki dłut snycerskich. Dodatkowym źródłem ekspresji są kontrolowane i nieprzesadne bliki i maty. Wszystkie rzeźby utrzymuję w tej konwencji.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby 50,5 cm. Wys. ptaka 21,5 cm. Rzeźba wykonana w drewnie orzechowym. Wielkość i proporcje widoczne.

 

 

 

Rzut od tyłu.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Całkowita wysokość rzeźby 93 cm, wys. ptaka 50 cm. Drewno orzechowe. Technologia, barwienie i mocowanie do cokołu identyczne jak w poprzednich rzeźbach.

 

 

 

Rzut od tyłu.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Rzeźba pokazana w całości, kompletna.

 

 

 

Tym zdjęciem pragnę zwrócić uwagę na cokół - kolumnę, ponieważ stanowi również wartość. Często jest niezauważana, gdyż rzeźba ptaka dominuje. Trzon osadzony na rozecie podtrzymuje prostą głowicę podpierającą daszek oparty o fryz dekorowany "bawolim oczkiem". Trzon, jak widać, rzeźbiony w spiralne kanele rozwinięte na całej długości. Sześciokątna baza wykonana z sosny fornirowanej orzechem przechodzi w kolejne formy, na których umieszczona jest rozeta. Barwienie identyczne jak w poprzednio opisanych rzeźbach.

 

 

 

Drewno orzechowe. Ptak stoi na cokole - kolumnie. Całkowita wysokość rzeźby 89 cm. Wys. ptaka 39 cm. Ptak demontowalny do transportu i do konserwacji. Barwienie bejcami komponowanymi indywidualnie. Impregnat żywiczny, wosk, patyna.

 

 

 

Rzut boczny rzeźby ptaka.

 

 

 

Rzut pokazujący rzeźbę ptaka od tyłu.

 

 

 

Zbliżenie szczegółu.

 

 

 

Zbliżenie pazurów ptaka.

 

 

 

Kolumna na której stoi ptak. Trzon i głowica rzeźbione, pozostałe elamanty toczone a następnie obrabiane ręcznie. Baza z drewna sosnowego fornirowana orzechem. Barwienie identyczne jak w poprzednich rzeźbach.

 

 

 

Ptak stojący na kolumnie. Orzech.

 

 

 

Rzut od tyłu.

 

 

 

Ptak w kapeluszu. Orzech.

 

 

 

Ptasi generał. Orzech.

 

 

 

Ptak w zbroi husarskiej.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Tańczący ptak w koronie. Orzech.

 

 

 

Rzut boczny.

 

 

 

Ptasia statua po zabarwieniu, rzut z przodu.

 

 

 

Prasia statua po zabarwieniu.

 

 

 

Ptasia statua przed barwieniem.

 

 

 

Rzut boczny rzeźby.

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt