Małpy | ||
Ta kategoria wyodrębniła się w momencie, gdy pewien warszawski kolekcjoner zainteresował mnie tym tematem. Zdecydowałem się na szybką formę - groteskę. Pozwala to uniknąć banalnej „pompy” na rzecz wieloznacznego żartu. Wszystkie rzeźby łączą głębokie wyżłobienia na tylnej ścianie, upodabniając je do afrykańskich masek rytualnych. Wielkość prezentowanych rzeźb jest zróżnicowana. Wszystkie są barwione metodami klasycznymi. |
|
Lipa, wys. 26 cm. Głowa małpy o nieokreślonym, ale sympatycznym i dobrotliwym grymasie. Rzeźba wykonana ręcznie w pojedynczym egzamplarzu, posiada z tyłu wyżłobienia wzorowane na rytualnych maskach afrykańskich. |
|
|
|
Lipa, wys. 26 cm. Ta i następna rzeźba stanowią komplet. Szukając motywu, zażartowałem, że tematem będą "przodkowie". Żart został entuzjastycznie zaakceptowany i w ten sposób powstały te rzeźby. To dama. Następna rzeźba przedstawia przodka rodzaju męskiego. Barwienie zawiera refleksy wielu barw widoczne przy odpowiednim powiększeniu. Ślady dłut wywołują wibracje światła, nadając rzeźbie pozory życia. |
|
Lipa, wys. 26 cm. "Przodek". Motywy i sposoby rzeźbienia jak w popredniej rzeźbie. |
|
|
|
|
|
Lipa, wys. 26 cm. |
|
Tym zdjęciem demonstruję efekt i sposób obróbki wszystkich rzeźb prezentowanych w tym katalogu. Ostre cięcia powstałe jako ślad dłuta są walorem i świadczą o pracy ręcznej, posiadają jednocześnie swoisty urok faktury możliwej do uzyskania jedynie w drewnie. Obróbka czysta, a głębokie cięcia świadomie są przerysowane. Zdjęcie ukazuje rewers rzeźby przedstawionej wyżej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lipa, wys. 26 cm. Rzeźba wykonana w pojedynczym egzemplarzu. Tył "wybrany" podobnie jak we wszystkich maskach. Barwiona metodą klasyczną. |
|
|
|
Lipa, wys. 26 cm. Obróbka jak w maskach rytualnych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lipa, wys. 25 cm. Wszystkie cechy identyczne jak w poprzednich rzeźbach. |
|
|
|
Lipa, wys. 23 cm. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|