Herby, szyldy i kartusze

 
 

Kartusze są klasycznym elementem dekoracyjnym, powszechnie występującym, ponieważ pozwalają w tradycyjnej, klasycznej formie przedstawić rozmaite treści. Kojarzą się z heraldyką, bo herby rodowe umieszczane są właśnie w kartuszach, naturalnie różnych w różnych okresach historycznych. Motyw ten jest wykorzystywany w ebenistyce w postaci aplik. Także występuje w ramach, koronach i innych sytuacjach.
Aby powiększyć zdjęcie, należy, trzymając klawisz Ctrl, naciskać klawisz + na klawiaturze numerycznej.

 
 

 

 

 

Kartusz heraldyczny. Lipa 39 x 39 cm. Herb „Stary koń”. Wykończenie meblowe, mieszane, częściowo patynowana polichromia, wosk. Projekt oparty o ikonografię heraldyczną. Labry w dwóch planach, łącząc się w miejscach przegięć, dają efektowny rodzaj przenikania. Klejnot demontowany do transportu i konserwacji. Wieszak wykonany ręcznie ze śladami obróbki i z  zastosowaniem skorodowanego drutu. Rzeźbienie staranne, podkreślające „ręczną robotę”. Patyna, dyskretne uszkodzenia, sztuczny kurz - ewidentnie dowodzą autentyczności pochodzenia rzeźby „z epoki”. Projekt własny, zawsze oryginalny, niepowtarzalny wzór. Niekiedy wstęga z  zawołaniem, sentencją lub nazwiskiem.

 
 

 

 

 

Herb „Stary koń" przed barwieniem. Awers.

 
 

 

 

 

Herb „Stary koń" przed barwieniem. Rewers.

 
 

 

 

Herb Poraj. Drewno klonowe, wysokość 45 cm, polichromia na bazie gruntu klejowo-kredowego

 

 

 

Rewers herbu. Klejnot demontowalny.

 

 

 

 

Zbliżenie detalu.

 
 

 

 

 

Zbliżenie Róży.

 
 

 

 

 

Róża.

 
 

 

 

Herb Diecezji Świdnickiej. Drewno klonowe,rzeźba przed barwieniem.

 

 

 

Rzeźba po nałożeniu polichromii.

 

 

 

 

Herb "Junosza" przed barwieniem, drewno lipowe.

 
 

 

 

Herb "Junosza" po nałożeniu polichromii na gruncie akrylowym.
Widoczna patyna jest środkiem ekspresji.

 

 

 

 

Zbliżenie rzeźby pozwala dostrzec przetarcia i przybrudzenia.

 
 

 

 

 

Klejnot.

 
 

 

 

 

Szarfa, relief wypukły.

 
 

 

 

Tył rzeźby. Widoczna możliwość odłączenie klejnotu i szarfy.

 

 

 

Polichromia na gruncie akrylowym. Patyna.

 

 

 

 

Herb "Poraj" przed barwieniem. Drewno lipowe.

 
 

 

 

 

Zbliżenie rzeźby pokazujące szczegóły patyny.

 
 

 

 

 

Zbliżenie klejnotu. "Róża".

 
 

 

 

Tylna strona rzeźby, widoczny demontowalny klejnot.

 

 

 

 

Kartusz przed złoceniem.

 
 

 

 

 

Kartusz dekoracyjny. Lipa. Złocony w pracowni pozłotniczej Ludomira Domańskiego we Wrocławiu. Niektóre elementy dekoracyjne demontowane, uwzględniające przyszłe konserwacje i naprawy. Słój ustawiony zgodnie, wykończenie powierzchni rzeźby ostre, rastrowane, by nierozerwalnie połączyć grunt z masy klejowo - kredowej z drewnem. Rzeźba wykonana ręcznie według własnego projektu, w pojedynczym egzemplarzu.

 
 

 

 

Herb duchownego. Kartusz barokowy. Lipa, wys. 54 cm. Polichromia na gruncie kredowo - klejowym. Świadomie zastosowana patyna w celu uzyskania efektu starej rzeźby. Atrybuty i zawołanie określone przez duchownego. Kompozycja własna.

 

 

 

Rzeźba przedstawiona wyżej przed barwieniem.

 

 

 

Tył rzeźby barwiony meblowo z zachowaniem widocznych niedoskonałości.

 

 

 

Herb czteropolowy, drewno klonowe, wysokość 57 cm.
Rzeźba przed barwieniem.

 

 

 

Barwienie polichromatyczne na gruncie akrylowym, lekko patynowane.

 

 

 

 

Zbliżenie korony.

 
 

 

 

Tylna strona rzeźby świadczy, że wykonana jest z monolitu.
Drewno klonowe, wysokość 57 cm.

 

 

 

Renesansowy kartusz z motywem reminiscencji orła jagiellońskiego pochodzącego ze stelli kaplicy na Wawelu. Lipa, wys. 34 cm. Polichromia. Realizacja z lat 80-tych.

 

 

 

Herb duchownego. Lipa, wys. 64 cm. Kartusz barokowy. Polichromia na gruncie kredowo - klejowym. Atrybuty i zawołanie określone przez duchownego. Rzeźbienie w masywie. Patyna świadoma. Kompozycja własna.

 

 

 

Rzeźba przedstawiona wyżej przed barwieniem.

 

 

 

 

Fragment kartusza herbowego "w robocie".

 
 

 

 

 

Herb "Ślepowron". Lipa, 50 x 50 cm.

 
 

 

 

 

Herb po zabarwieniu z zastosowaniem "ostrej patyny".

 
 

 

 

 

Rewers pokazujący ażur kartusza.

 
 

 

 

 

Herb Korab. Drewno klonowe. Rzeźba polichromowana.

 
 

 

 

 

Herb w trakcie rzeźbienia.

 
 

 

 

Skrytka na dokumenty.

 

 

 

Kartusz na ambonkę przed barwieniem (złocony).

 

 

 

 

Dąb szerokosłoisty, szer 14 cm. Herb w kartuszu na skrzynię.

 
 

 

 

 

Herb szlachecki "Dęboróg", drewno klonowe, szerokość 52 cm. Klejnot i szarfa rozbieralne do transportu i konserwacji.

 
 

 

 

 

Herb "Dęboróg" po nałożeniu polichromii.Widoczna patyna sugeruje rzeźbę "z epoki".

 
 

 

 

Zbliżenie klejnotu.

 

 

 

Dolny fragment herbu pokazuje fakturę, barwy i przetarcia tworzące ekspresję starych rzeźb.

 

 

 

 

Kartusze z herbami "Stary koń". Lipa, wys. 30 cm. Przed barwieniem.

 
 

 

 

Kartusz z herbem "Stary koń". Barwienie mieszane. Lipa, wys. 30 cm.

 

 

 

Kartusz z herbem "Stary koń". Zabarwienie w konwencji meblowej.

 

 

 

Herb duchownego. Lipa, wys. 53 cm. Polichromia na gruncie kredowo - klejowym. Styl, atrybuty i zawołanie określone przez inwestora.

 

 

 

Herb przedstawiony wyżej przed barwieniem.

 

 

 

 

Lipa, wys 35 cm. Kartusz z herbem "Prus" przed barwieniem. Awers.

 
 

 

 

 

Rewers.

 
 

 

 

 

Kartusz z herbem "Prus" ze wstęgą. Lipa, 34 cm. Barwiony w konwencji meblowej, patyna.

 
 

 

 

 

Awers kartusza z herbem "Prus" zabarwiony w konwencji meblowej. Lipa, wysokość z klejnotem 35 cm.

 
 

 

 

 

Rewers kartusza.

 
 

 

 

 

Wstęga pod obiekt, upamiętniająca datę uroczystości poświęcenia. Lipa, ok. 40 cm. Pod złocenie. Rzeźba wykonana ręcznie. Projekt własny.

 
 

 

 

 

Napisy na cokołach posągów w holu Politechniki Wrocławskiej. Brzoza, szer. 30 cm. Grunt klejowo - kredowy nakładany techniką topowania. Kolejne warstwy o różnych proporcjach. Po przetarciu stworzyło to efekt naturalnej faktury i barwy jasnego piaskowca.

 
 

 

 

 

Szyld. Dąb. Wielkość widoczna. Projekt właściciela. Przeznaczony do naturalnego „spatynowienia”. Rzeźba wykonana ręcznie.

 

 

 

Strona główna • Informacje o mnieAplikiCokołyHerby, szyldy i kartuszeKonsolki, półki wisząceKompozycje kwiatoweKorony kompozycji kwiatowychKraty, tympanony, ażuryKrzyżeMała galanteria: maski, noże ...MałpyMeble, lampy, zegary ...MyśliwskieNaparstki kolekcjonerskieNaparstki kolekcjonerskie noweNaprawy, rekonstrukcjePółki gotyckiePółki - maszkaronyPtaki, bozzetta i rzeźby na kolumnachPtaki nowePtaki empiroweRamyRóżeRzeźby różne, płaskorzeźby, głowiceSakralneSchodyUraburosKontakt