Naparstki kolekcjonerskie nowe | ||
Powodem wyodrębienia grypy naparstków, które prezentuję w tym katalogu, jest widoczna jednorodność stylu i nastrój wspólny wszystkim tym rzeźbom. Podobnie jak naparstki prezentowane w poprzednim katalogu, wyrzeźbione zostały w różnych gatunkach drewna, ręcznie przy pomocy dłut snycerskich. Kwalifikować je również należy jako miniatury, ponieważ ich wysokość nie przekracza 2,5 - 3 cm. Wewnątrz rzeźby jest otwór uzyskany metodą toczenia "z ręki", co powoduje, że otwory różnią się wymiarami. Każdy naparstek jest inny, co wynika nie tylko z przemyślenia, pomysłu ale przede wszystkim z tego, że wykonany jest w żywym materiale - drewnie, którego cechy mają zasadniczy wpływ na ostateczny kształt i wyraz. |
|
Trzy gracje. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. Drewno orzechowe i grochodrzew. Toczone i następnie ręcznie formowane do widocznych kształtów. Barwienie oryginalną techniką z użyciem brązu. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. Drewno orzechowe. Wysokość 2,5 cm. Widoczny kołnierz w prawym naparstku uzyskany w wyniku toczenia. Obróbka ręczna. Miniatura. |
|
Drewno orzechowe. Wysokość 2,5 cm. Groteska. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. Drewno i wielkość podobna jak w poprzednich miniaturach. |
|
Naparstki niezabarwione. Drewno i wielkość jak w poprzednich rzeźbach. |
|
Faktura na "kapeluszach" jest nie tylko ozdobą, ale także ma ułatwić szycie. Wielkość identyczna jak w poprzednich naparstkach. |
|
Ręcznie rzeźbiona miniatura. Wielkość 2,5 cm. Drewno orzechowe. |
|
Drewno orzechowe. Wysokość 2,5 cm. Barwienie farbami wodnymi. Rzeźby impregnowane specjalną żywicą, patyna. |
|
Barwienie farbami wodnymi bez impregnatu. Lekka patyna. |
|
Drewno orzechowe. Wysokość 2,5 cm. |
|
Wysokość 2,5 cm. Zwracam uwagę na przestrzenność rzeźby oraz na "kołnierze" cylindra naparstka. Pamiętać należy, że wewnątrz jest otwór na palec. Bardzo trudna i pracochłonna miniatura. |
|
Wszystkie cechy i parametry identyczne jak w poprzednych rzeźbach. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
To zdjęcie wyraźnie ukazuje przestrzenność rzeźby. Jest to poważne utrudnienie warsztatowe obok kilku innych. Najistotniejszym jest materiał, drewno. Jest to tworzywo niejednorodne o zmiennej wytrzymałości. Kolejna trudność to wielkość. Tu nie ma miejsca na najmniejszy błąd. Także brak możliwości mocowania stanowi istotne utrudnienie. W końcu otwór na palec. Słowem bardzo trudna i pracochłonna technologia. Te okoliczności powodują, że nie spotyka się naparstków drewnianych, ręcznie rzeźbionych. Są absolutnie wyjątkowe. |
|
Każdy naparstek jest indywidualnie komponowany. Nie ma dwóch identycznych. Każdy jest inny, wyjątkowy. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
To zdjęcie pokazuje otwór na palec i jednocześnie grubość ścianki naparstka. Także kołnierz cylindra. Pamiętać należy, że wykonane jest to w drewnie, materiale niejednorodnym i kapryśnym. W tego rodzaju rzeźbie nieodzowna jest gruntowna znajomość materiału i "wyczucie", które zdobywa się na drodze wieloletniej praktyki. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. Drewno orzechowe. Wysokość 2,5 cm. |
|
To próba zróżnicowania formy. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
Zdjęcia nie oddają walorów rzeźb. Jeden rzut jest wielkim uproszczeniem i zubaża zasadniczo. Szkoda. |
|
Kolejne miniatury. |
|
Eksperyment, sądzę udany, z tego rodzaju formą i barwieniem. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
Przykład innych kształtów i barw naparstków wykonanych z drewna. |
|
Naparstki z drewna, wykonane ręcznie z widocznymi śladami obróbki narzędziami do pracy ręcznej. Barwione. |
|
Cechy techniczne identyczne jak opisane wyżej. |
|
Naparstki w formie ptaków. Wszystkie cechy jak w opisach poprzednich miniatur. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. |
|
Naparstki kolekcjonerskie. Wbrew nazwie mogą służyć jako pełnosprawne narzędzie do szycia. Ich specyfika kwalifikuje jako kolekcjonerskie, ponieważ bezdyskusyjnie są wyjątkowe. |
|